Digitale zelftriage

Wanneer digitale zelftriage wordt toegepast, vult de patiënt voorafgaand aan telefonisch contact met de triagist van de huisartsenpost of de huisartsassistente een digitale vragenlijst in. Uit deze vragenlijst kan blijken dat de vraag van de patiënt geen spoedvraag is, in dit geval geeft het systeem deze patiënt een passend advies op basis van de ingevoerde klachten. Zo hoeft deze persoon niet naar de HAP of huisarts te bellen en is diegene snel geholpen. Bovendien hebben de triagisten en assistenten dan hun handen vrij om anderen te helpen voor wie telefonisch contact wel noodzakelijk is.

RIGA

Digitale zelftriage op de huisartsenpost

De druk op de acute zorg is heel hoog en zal de komende jaren alleen maar gaan toenemen. We willen graag dat onze inwoners in acute situaties altijd de juiste zorg ontvangen. Buiten kantooruren is de huisartsenpost hét aanspreekpunt voor spoedzorgvragen. Toch zien we in de werkelijkheid dat veel van de binnenkomende vragen geen echte spoedzorgvragen zijn. Dit zijn vragen die tot de volgende dag kunnen wachten, of waarbij de patiënt al goed geholpen zou zijn met een zelfzorgadvies.

Deze vragen zorgen voor veel werkdruk bij de triagisten op de huisartsenpost, waardoor mensen met echte spoedvragen soms lang moeten wachten voordat zij geholpen worden. Maar ook als een vraag wél een spoedvraag is zorgt digitale zelftriage ervoor dat een patiënt sneller geholpen is. De triagist ziet namelijk de ingevulde informatie zodra de patiënt belt en hoeft hierdoor minder vragen te stellen.

Door digitale zelftriage in te zetten op de huisartsenpost zorgen we er dus voor dat mensen snel en op de juiste manier geholpen worden. Daarnaast verminderen we de werkdruk op de huisartsenpost en vergroten we daarmee het werkplezier van de triagist.

Digitale zelftriage in de huisartsen dagzorg

In tegenstelling tot de huisartsenpost kan je bij je eigen huisarts tijdens kantoortijden met al je zorgvragen terecht, ook als dit niet per se spoed is. Het is hier dus minder belangrijk om via digitale triage uit te vinden hoeveel spoed een klacht heeft. Maar dat neemt niet weg dat digitale triage ook in de dagzorg erg handig is.

De assistente of huisarts heeft hiermee namelijk direct inzicht in de klacht van de patiënt, waardoor die sneller geholpen wordt. Daarbij biedt het kansen om mensen op afstand te helpen. Zo neemt de druk op de huisartsenpraktijk af.

Door de digitale zelftriage systemen in de dagpraktijken af te stemmen met die van de huisartsenposten zorgen we ervoor dat patiënten 24/7 dezelfde toegangsdeur tot de huisartsenzorg hebben. Dit brengt herkenbaarheid en vergroot de kans dat de digitale zelftriage goed gevonden en gebruikt gaat worden door patiënten.

 

We zijn benieuwd naar jouw ideeën

Heb je goede ideeën, opmerkingen of aandachtspunten rondom dit project? Neem dan contact op met de projectleider door een mailtje te sturen aan [email protected].

Wil je zelf in actie komen?

Bij RIGA geloven we dat verandering begint bij betrokkenheid. Of je nu ideeën wilt delen, wilt bijdragen aan een project, of gewoon wilt ontdekken wat we doen – jouw inzet maakt het verschil voor een gezonde regio.

Hoe kun jij bijdragen?

  • Doe mee met een project: Sluit je aan bij een van onze initiatieven en maak samen impact.
  • Volg ons op LinkedIn: Krijg mee wat we doen en deel in de transformatie.