Je hebt bedrijfskunde gestudeerd en nu ben je zorgverbeteraar, leg eens uit.
“Ik ben altijd op zoek naar samenhang en ik leg graag verbanden. Dat is een beetje de rode draad in mijn carrière. Na mijn studie heb ik bij verschillende adviesbureaus ervaring opgedaan in de publieke sector. Dat begon met kleine lean-projecten om processen binnen een organisatie te optimaliseren en groeide uit naar grotere samenwerkingsvraagstukken, ook tussen organisaties. Zo heb ik bij de gemeente Vlaardingen de samenwerking opgezet rondom ouderen vanuit wonen, welzijn en zorg. Van een gezamenlijke visie naar een gezamenlijke uitvoeringsagenda en een werkend netwerk. Ik ben trots dat Vlaardingen nog steeds een nauwe samenwerking heeft rondom ouderen, wat zich echt vertaalt in concrete resultaten. Via mijn netwerk hoorde ik over RIGA en het programma Ouderen.”
Jullie slogan is: Samen sterk voor gezond en zelfredzaam ouder worden. Waarom?
“Elk woord heeft lading. Inwoners en professionals gaan samen voor hetzelfde doel en versterken elkaar. En wie wil niet gezond en zelfredzaam ouder worden? Bij gezond denk ik aan positieve gezondheid, fysiek én mentaal, zingeving, ontmoeting en bezig zijn. Daar werken we aan binnen de programmalijn Ouderen.”
“Dat mensen op tijd keuzes maken om te voorkomen dat ze straks, oud en afhankelijk, in een onwenselijke situatie terechtkomen; dat vind ik heel belangrijk en wil ik op gang krijgen. Dus: samen sterk voor gezond en zelfredzaam ouder worden.”
Zou je hetzelfde voor jongeren kunnen doen?
“Ja, zeker. Als het systeem knelt en er is vernieuwing nodig, maak ik me daar hard voor. Als persoon en als professional. Het gaat om mensen, ook dat is voor mij een belangrijke rode draad.”
Wat drijft jou om de zorg te verbeteren?
“De zorg is een mooie plek om iets doen wat er echt toe doet. En dat wil ik. De opgave is groot, maar met elkaar zijn we die enorme beweging aan het maken. Dat sluit ook aan bij mijn drijfveer om systemen te helpen ontwikkelen die beter aansluiten bij wat echt nodig is. Als ik het boek lees ‘Komt een land bij de dokter’ begint er bij mij van alles te kriebelen. Want het kan toch niet waar zijn dat het systeem de werkelijkheid en echte oplossingen soms zo in de weg staat? Dan ben ik nog gemotiveerder om daar iets aan te doen.”
Wat raakt je het meest binnen je eigen programma?
“Het thema dementie ligt me na aan mijn hart. Omdat het zo ontwrichtend is voor mensen, maar zeker ook voor hun omgeving. Als naaste maak je een vervroegd afscheidsproces mee van iemand die je lief is. Ik vind het heel belangrijk dat we de mens zien en niet de ziekte. Dus iemand met dementie in plaats van een dementerende. Vorig jaar sprak ik op onze themadag dementie iemand met beginnende Alzheimer, die vertelde dat na de diagnose alles werd overgenomen. Alsof hij in één klap niks meer kon, terwijl hij gewoon mens wilde zijn. Dat is bij mij wel blijven hangen. Ook als je achteruitgaat en er van alles nodig is aan ondersteuning, wil je het zo lang mogelijk zelf kunnen redden. Pas als het nodig is, wil je zorg of ondersteuning ontvangen. Maar het zorgsysteem is gericht op zorg leveren bij ziekte en kijkt niet altijd wat echt nodig is.”
En wat is jouw stip op de horizon voor het programma ouderen?
“Heel simpel: dat we bereiken wat we nu steeds als ontwikkelrichting benoemen. Dat ouderen langer prettig thuis kunnen wonen en een netwerk hebben dat hen ondersteunt. En als mantelzorg nodig is, ook dat goed wordt ondersteund. En natuurlijk de juiste ondersteuning en zorg als dat nodig is. Niet waar je recht op hebt, maar waar echt behoefte aan is.”
Wat zie je als je naar je collega’s kijkt?
“Ik zie maatschappelijk betrokken mensen – relatief jong – die zich allemaal hard maken voor de zaak. We bewegen ons in een complexe omgeving met veel stakeholders met veel wensen en ideeën. Eigenlijk is het waanzinnig knap dat we het zo goed doen samen. We hebben elkaar binnen het RIGA-team nodig en we weten elkaar ook te vinden, dat is mooi! Ik zie hoeveel verschil het maakt als mensen en organisaties, rust, richting en verbinding hebben. Je kunt allemaal druk zijn en zeggen ‘de wereld verandert, wat moeten we nou?’ Maar als we de handen ineenslaan en samen de opgave aangaan, kunnen we het concreet maken en ontstaat er een plan en een tijdpad. Dat doen we met RIGA en dat geeft rust en vertrouwen. En dat vertrouwen is de sleutel. We zijn er gewoon mee bezig en dat vind ik mooi om te zien.”
Hoe belangrijk is gezond leven voor jou?
“Door RIGA ben ik er bewuster mee bezig. Het betekent voor mij goed voor mezelf en goed voor anderen zorgen, zowel fysiek als mentaal. Op tijd rustmomenten pakken en heel bewust bewegen. Ik ben een actieve hardloper, twee keer in de week ga ik de deur uit om tien kilometer te rennen. Soms fietst mijn oudste zoon naast mij, hij is acht. Met drie jonge kinderen probeer ik ook in mijn opvoedersrol gezondheid centraal te zetten en het goede voorbeeld te geven. De fiets pakken als het kan, water drinken in plaats van limonade, op tijd slapen en goede afwisseling tussen inspanning en ontspanning. En bewegen is leuk!”
Meer weten? Luister dan naar onze zevende podcast ‘Gezonde geluiden uit de regio’, waarin Arie over ouder worden in een veranderende samenleving.